وحدت ملی، یعنی احترام نهادن به حقوق شهروندی همه ی شهروندان
اسدالله جعفری اسدالله جعفری

بنام خدا

پانزده سال پیش در چنین روز های، اسطوره مرد تاریخ، مجاهد بزرگ وطن ومنادیی وحدت انسان ها ودعوت گر به زندگی انسانی در جغرافیای همدلی اسلامی وفطرت انسانی، شهید عبد العلی مزاری، بال پروازگشود وتا عرش خدا عروج نمود.

آری!15 سال پیش در چنین روز هایی، شهید مزاری، به جرم حق خواهی حق مساوی شهروندی همه ی شهروندان کشور، در یک توطئه شوم بین المللی وبه دست تاریک اندیشان ودشمنان امنیت وعزت افغانستان، شهید شد.

صندوق خیریه قرض الحسنه حضرت فاطمه زهرا(س) ضمن گرامی داشت، پانزدهمین سال روز شهادت آن منادی وحدت ملی وپارسا مرد دین وشهید راه قرآن وعزت افغانستان، وبا عرض تسلیت به راه پویان صادق شهیدان راه عدالت وآزادی بویژه به خانواده شهید بین الملل اسلام آزادی وعدالت، مزاری بزرگ، نکات چندی را با عدالت خواهان کشور وراهپویان صادق مزاری در میان می گزاریم:

1 – افغانستان سرزمین شهیدان ودارالقرآن ومهد ایمان است ورنگ لاله های گلستان این عروس عالم آفرینش، رنگ از خون شهیدان راه عدالت وآزادی دارند. رنگارنگی طبیعت دل ربای افتخار جهان افغانستان، حکایت از شهیدان اقوام گونه گون این سرزمین دارند وهررنگی که در جغرافیای این سرزمین تجلی دارد، رنگ خون شهیدی آزاده  اقوام گونه گون ساکن در این سرزمین است اقوامی که در عین رنگ رنگ بودن رخسارشان فقط یک قلب در سینه شان می تپیدند و آن قلب نامش افغانستان بودوهست.

استقلال وآزادی تاریخی افغانستان ثمره خون سرخ تک تک فرزندان شهید راه عزت وکرامت این آب وخاک است.وهیچ کس وقوم وگروه وجریان خاصی نمی توانند شهیدان وطن واستقلال وآزادی کشور را درانحصار خویش در آورند وگروه های قومی دیگر را به عنوان شهروندان درجه دوم نشسته بر خوان خون شهیدان قوم خاص بدانند.افغانستان وشهیدان افغانستان متعلق به فرد فرد از افراد این سرزمین است .

2 – شهیدان گلگون کفن افغانستان عزیز، باشهادت خویش تاریخ عظمت کشور را امضاءنمودند واگر فرزندان غیور وطن، براساس ایمان به خدای احد وامت واحد متحد وبرادر وار از این سرزمین وامت بزرگ اسلامی افغانستان دفاع نمی کردند، معلوم نبود که امروز جغرافیای به نمام افغانستان وجود خارجی می داشت ویا اینکه جغرافیای واحد افغانستان امروز به سرزمین های کوچک تقسیم می شد وهرکدام در انحصار قدرتی خارجی بودند.

اما دفاع مشترک تمام اقوام ساکن وایثار شهیدان این سرزمین بودند که امروز افغانستان سرزمین جهاد وعزت لقب دارد وتاریخ نام افغانستان را به عنوان طلایی ترین نام در قلب خود حک نموده است.

حرمت نهادن به خون شهیدان وطن حرمت نهادن به روح جمعی ملت وتمامیت ارضی کشور ودین واحد این کشور است وهرکسی که بنام قوم ونژاد وجریان خاصی سعی بر تفرق ملت داشته باشند وشهیدان راه آزادی وطن را بنام نژاد وجریان سیاسی ومذهبی، مورد هجمه قراردهند، او خائن به ملت ودشمن مردم ودین مبین اسلام است.

3 – درست است که شهید مزاری، از نظر نژادی متعلق به ملیت هزاره افغانستان است ودر جریان های سیاسی زمان خودش در رأس حزب سیاسی هزاره بود وحقوق سیاسی واجتماعی هزاره ها را مطالبه می کرد.اما مزاری در درجه اول یک انسان مسلمان ودردرجه دوم یک افغانستانی  ودرمرحله سوم یک شهروند هزاره افغانستانی بود وبر همین مبنا بود که مزاری دردرجه اول حق کرامت انسانی را مطالبه کرد.دردرجه دوم حق متساوی برای هرشهروند ساکن در افغانستان را ودر درجه سوم حق سیاسی واجتماعی شهروند هزاره افغانستانی را مطالبه نمود.

مزاری، در درجه اول شهید راه خدا بود چون مسلمان بود.چون مسلمان بودودر جغرافیایی بنام افغانستان زندگی می کرد برای استقلال وتمامیت ارضی این کشور اسلامی جهاد کرد.وچون از قوم هزاره بود حق سیاسی برابر وبرمبنای برادری ملی ووحدت انسانی می خواست.

لذا مزاری دردرجه اول شهید دفاع از کرامت ذاتی انسان ودردرجه دوم شهیدراه خدا وقرآن ودردرجه سوم شهید عزت واستقلال افغانستان ودردرجه سوم شهید عدالت اجتماعی است. وچون شهید عدالت اجتماعی است وخود از ملیت هزاره بود، ملیت هزاره او را شهیدی متعلق به خود می دانند چون که مزاری خود یک هزاره بود.

4 –  شهید مزاری،از نظر ملیت نژادی یک هزاره بود وبه هزاره بودنش افتخار هم می کرد وباصدای رسا اعلام می کرد که من حقوق مساوی بادیگر اقوام را برای هزاره می خواهم. اما این حق خواهی مزاری برای هزاره، به معنای حق خواهی آپارتایتیسم نژاد گرایی راسیسیمی نبود بلکه این حق خواهی مزاری یک حق خواهی براساس وحدت انسانی ومشارکت شهروندی بود. همین حق خواهی براساس وحدت انسانی وشهروندی بود که مزاری می گفت هرشهروند افغانستانی حق رأی دارند. حال این شهروند افغانستانی می خواهد زن باشد یا مرد، مسلمان باشد یا یهود ونصارا، پشتون باشد یا تاجیک، هزاره باشد یا ازبک، ترکمن باشد یا بلوج، ایماق باشد ویا ...

مزاری زمانی این وحدت ملی را براساس وحدت  انسانی  مطرح می کرد که دیگر رهبران سیاسی ودینی افغانستان، یا برطبل قومیت وانحصار شئونیزم، پای می کفتند ویا فتوای تکفیر ملیت های ساکن در افغانستان را صادیر می کردند.

اما مزاری می گفت « دشمنی ملیت ها فاجعه است» او می گفت« شعار ها مذهبی است اما عملکرد ها نژادی است»

اما اکنون بعد از دودوره تمرین دموکراسی در افغانستان، شاهد باز گشت به همان فضای شئونیزم قومی ونگاه تمامیت خواه دینی هستیم.نهاد های قدرت در انحصار حلقات خاص نژادی است.تبعیض حقوقی شهروندان چهره افغانستان را سیاه وچرکین نموده که این تبعیض حقوقی فساد خانمان سوزی را خلق نموده است به گونه ی که سازمان های جهانی کمک های انسان دوستی خودرا مشروط به رفع این فساد حاکم در افغانستان نموده اند.

عملکرد پارلمان افغانستان در سال روان از سیر قهرایی کشور به سوی استبداد دینی ودیکتاتوری خشین وعریان با لعام قانون ودموکراسی، خبرمی دهد.سیر قهرایی که اگر مهار نگرددباردیگر فاجعه می آفریند وافغانستان را به قرون حجر باز می گرداند ودرآن صورت سخن گفتن از عدالت اجتماعی، کرامت انسانی، آزادی وحق انتخاب ومشارکت ووحدت ملی آب در هاونگ کفتن است.

وحدت ملی یعنی حرمت نهادن به حقوق شهروندی همه ی شهروندان ساکن در افغانستان، وحدت ملی یعنی هرشهروندی حق یک رأی دارد.اما اکنون چنین نیست حتا در پارلمان که مظهر دموکراسی ووحدت ملی است،استبداد دینی وآپارتایت نژادی حاکم است، دیگر چه باید گفت؟ وقتی نهاد قانون گذاری کشور فرهنگ ومنطقش آپارتایت نژادی است، دیگر نهاد ها که پیرو هستند، نمی تواند غیر از این باشد.به قول معروف« هرچه بگندد می زند نمکش، چه کند که بگندد نمکش»

ما از تمام دل سوزان به کشور وفرهیختگان آزاده انتظارداریم که باتوجه به شرایط حساس جهانی ونیاز های اولیه کشور عزیز، باتمسک به اصل وحدت انسانی، درجهت استقرار عدالت اجتماعی ووحدت ملی، وبرای محو هرنوع استبداد وآپارتایت نژادی،تلاش های فرهنگی وسیاسی را در شعاع جهانی وکشوری ادامه دهند ودر انتخابات آتی پارلمان کشور، راهکارهای بیرون رفت از وضعیت فعلی حاکم بر کشور را ارایه ومردم را روشن وآگا نمایند تا باشد که صبح صادق بدمد.

سلام به شهیدان راه عدالت وآزادی وجاودان باد افغانستان همیشه سرفراز.

صندوق خیریه قرض الحسنه حضرت فاطمه زهرا(س) نمایندگی مهاجرین یکاولنگ مقیم تهران

21/12/1388


March 14th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات